Hiteles online megjelenés - miért van rád szükség a kivitelezéskor?
Ez a cikk azért íródott, mert szeretném neked elmagyarázni, miért is fontos a te aktív részvételed az online megjelenésed megalkotásában. Felfogadhatsz bármilyen ügyes marketing kivitelezőt, neki is szüksége lesz arra, hogy a te elképzeléseidre tudjon építkezni. Te ismered legjobban az ügyfeleidet, a bennük felmerülő kérdéseket a szolgáltatásodhoz kapcsolódóan. Te fogod tudni megmondani, hogy mi az a probléma, amiben a szolgáltatásoddal segíteni tudsz, azt is, pontosan hogyan segítesz, milyen eredmények érhetők el a segítségeddel.
Nincs azzal baj, ha segítségre van szükséged ahhoz, hogy például a szövegek az oldaladon, vagy az emailjeidben jól legyenek megírva. Ugyanakkor az könnyen belátható, hogy egy partner munkáját akkor tudod majd hitelesnek érezni magad felé, ha a folyamat része vagy.
Ha képesnek érzed magad arra, hogy megírd a saját szövegeid, és nyitott vagy néhány jó tanácsra azzal kapcsolatban, hogy miről és hogyan írj, akkor több munkád lesz vele, emellett kevesebb kiadásod. Egy jó kivitelező pedig segít abban, hogy a végeredmény jól átlátható, könnyen befogadható legyen.
Az első kérdés, amit az online kommunikációd kapcsán el kell döntened, hogy tegeződni, vagy magázódni szeretnél. Sok esetben, amikor az ügyfél-szolgáltató kapcsolatból indulunk ki a természetesnek a magázódás tűnik, és valahogy ez az út lenne az alapértelmezett. Ennek oka lehet az is, hogy amikor a szövegeket írjuk, tudjuk, hogy nagyobb részt olyan emberek olvassák majd el, akikkel nem ismerjük egymást. Viszont azt is látni kell, hogy a weboldalak nagyobb részén, és más online felületeken is főként tegeződéssel találkozunk. Ennek az oka valószínűleg az, hogy szeretnénk egy közvetlenebb hangvételben kommunikálni, ami egy hétköznapibb, magától értetődőbb irány. Legtöbbször én is azt javaslom, hogy maradjunk a tegeződésnél, mivel ez az együttműködést segíti a szolgáltató és az ügyfél között. Ugyanakkor, ha a te témád annyira komoly, hogy a tegeződés nem elfogadható, akkor természetesen azzal sincs gond, ha az online felületeiden is magázódsz.
Bármelyik irányt választod, szerintem nagyon fontos azt észben tartanod, hogy a szövegeidnek nem a szakmabeli emberek számára készülnek. A vakbélműtétről tudjuk, hogy egy komoly téma, mégis figyelned kell arra, hogy nem egy szakmai cikket írsz egy orvosi folyóiratba. A műtét előtt álló számára legyen feldolgozható, érthető, lehetőleg érdekes a mondanivalód. Nem attól fog az érdeklődő szakemberként tekinteni rád, hogy szakszavakat használsz, hanem attól, hogy olyan információkkal segíted, ami számára új, vagy épp így még nem gondolt rá. Úgy próbáld meg átadni a szakmai tudásod, hogy az az érdeklődő jelenlegi ismeretei mellett is befogadható legyen.
Egy kérdés, ami segíthet letesztelned egy megírt szöveget: Akkor is így fogalmaznál, ha veled szemben ülne az a másik ember, akihez szólsz éppen?
Az előzőekhez kapcsolódóan van még egy fontos kérdés, amit ha sikerül tisztáznod, és tisztán látnod, akkor sokkal könnyebb dolgod lesz. Kihez beszélek? Angolul ezt buyer persona néven emlegetik, egy nem létező személy, akit viszont nagyon is létező személyek tulajdonságai alapján alkotsz meg. Ha a számodra ideális ügyfelekkel szeretnél dolgozni, akkor írd össze meglévő ügyfeleidból kiindulva, hogy milyen is lenne ez a személy. Beszélj hozzá! Ha már volt szerencséd legalább egy olyan ügyfélhez, akire úgy gondolsz, hogy bárcsak vele kellene minden esetben együttműködnöd, akkor írd le őt. Milyen ember, és milyen tulajdonságai miatt gondolod őt a legjobb ügyfelednek? Minél részletesebb ez a leírás, annál könnyebben látod majd magad előtt. Természetesen, ha több egymástól különböző szolgáltatásod van, lehet több ilyen “kép” is előtted a szövegíráshoz.
És végül még egy szempont, ami a hiteles online megjelenésedhez kell, hogy te magad tudj hiteles maradni. Akkor tudsz hosszú távon profitálni az online eszközeidből, ha sikerül magadat adnod, és megmutatnod ezeken a felületeken. Legyen a veled való személyes találkozás olyan az ügyfeled számára, mint ha folytatná a megismerésed, és ne találkozzon valaki teljesen mással, mint az interneten. Ne láttass valaki mást csak azért, hogy bejöjjön az ügyfél, fontosabb, hogy ha bejött maradni is akarjon.
Bár ez már nem kapcsolódik szorosan az online megjelenésedhez, mégis fontos itt is észben tartani, hogy az ígéretek túlteljesítése olyan előnyhöz juttat hosszú távon, ami miatt az ügyfél eszébe sem jut majd mást keresni később sem.
Összefoglalva az online megjelenésed te kell legyél. Még akkor is, ha segítségre van szükséged a szövegeid megírásához, fontos, hogy része legyél a folyamatnak. Lektoráld az elkészült írásokat, és ha hamisnak érzed, szólj! A végeredményért te is felelős vagy, és csak akkor lesz hiteles az egész, ha te is beleteszed a munkát. Ha ezt megteszed, egy nagyon értékes eszköz lesz a végén a kezedben.
Sok sikert hozzá!
Volosinovszki Szabolcs
online megjelenés tanácsadó, marketing kivitelező
Kapcsolódó cikkek:
Hogyan kerüld el a hibákat a weboldaladon, hogy megtartsa az érdeklődőket?
Alaposan összeállított [INGYENES] csekklista a leggyakoribb weboldal hibákról. A három fő terület, amiről szó van benne: technológia, design, és marketing!